Sådan sender du nyhedsbreve ud, via din hjemmeside i WordPress.
Jeg er begyndt at bruge Mailpoet til mine nyhedsbreve, og i dette blogindlæg vil jeg komme lidt nærmere ind på, hvilke fordele Mailpoet har. Før i tiden brugte jeg Mailchimp til mine nyhedsbreve, men jeg har ikke fortrudt at jeg har skiftet.
Hvad er et nyhedsbrev
Nyhedsbreve bruges ofte til e-mail markedsføring, og sendes ud til de kunder der har tilmeldt sig en nyhedsbrevsliste. Man skal have folks accept, før man sender et nyhedsbrev, i følge loven om GDPR. Dette gøres f.eks. via en tilmeldingsformular på hjemmesiden. Nyhedsbrevet kan bruges til nyheder i din virksomhed, gode tilbud, informationer om produkter, salg af ydelser, gode tips og meget mere.
Mailpoet er et plugin
Mailpoet installeres direkte på din hjemmeside i WordPress via et plugin. Jeg synes det gør det nemmere, at det hele er samlet et sted, og at man ikke skal logge ind flere steder. Når plugin’et er installeret, forbinder man det med en konto i Mailpoet. Det er gratis at oprette sig. Opret dig i Mailpoet her: https://www.mailpoet.com/. Man kommer langt med gratis versionen, men der er mulighed for at opgradere. Hvad man får i de forskellige planer, kommer jeg ind på senere. Mailpoet kan også bruges sammen med Woocommerce, som er shopmodulet i WordPress.
Opret eller importer lister
Når plugin’et er installeret og forbundet med din konto, kan man begynde at indstille. Det første du skal gøre er, at operette en ny liste eller importere en liste fra dit gamle nyhedsbrev system. Man kan både importere lister som en CSV fil fra Excel eller importere en liste direkte fra Mailchimp. Når listen er oprettet, kommer nye tilmeldinger direkte ind på denne liste fremover.
Din designlinje
Når du designer i Mailpoet, kan du indstille, så du bruger dine brandfarver og fonte. Hermed får du en sammenhæng i dine ting, så dine kunder har lettere ved at genkende dig. Brug også dit logo, som det første i mailen. Når du laver billeder til dit nyhedsbrev, anbefaler jeg at lave det 1000 px i bredden, det kan herefter indstilles, hvis du ønsker en anden størrelse. På denne måde vises det bedst på både computer og mobil.
Velkomstmail
I Mailpoet kan man oprette en velkomstmail, som den tilmeldte får tilsendt, umiddelbart efter tilmelding. Her kan man skrive en lille velkomst hilsen og evt. linke til spændende blogindlæg på din hjemmeside, som kunne være relevante for læseren. Der ligger skabeloner derinde du frit kan bruge, men du kan også oprette din egen mail fra bunden.
Nyhedsbreve
Lig som velkomstmailen, oprettes nyhedsbreve enten via en skabelon eller fra bunden. Der er mange fine skabeloner at vælge imellem, som kan give lidt inspiration. Jeg anbefaler at oprette en skabelon, med farver og fonte, der bruges hver gang. Dvs. at du hver gang kopierer denne skabelon og bruger, så dit udseende bliver det samme hver gang. I nyhedsbrevet kan man indsætte både tekst, billeder, knapper og links til f.eks. sociale medier.
Automatiseringer
Mailpoet har lige lanceret automatiseringer i en beta version, dvs. at det stadig er på test stadiet. Her kan man lave velkomstserier til sine kunder, dette kræver dog et Premium abonnement. Fordelen med automatiserede velkomstserier er, at man opbygge hele serier, der automatisk bliver sendt ud. Man kan f.eks opbygge et salg og lede kunden hen til en handling, sidst i serien.
Formularer
Man kan oprette formularer i Mailpoet, der giver kunderne mulighed for at tilmelde sig nyhedsbrevs listen. Her kan man vælge om det skal være en pop-up på hjemmesiden eller en fast del af siden. Igen er der forskellige skabeloner at vælge imellem.
Statestiker
Når dit nyhedsbrev er sendt afsted, har du mulighed for at se, hvor mange der har åbnet mailen og hvor mange der har klikket på links. Hvis du har brug for yderligere informationer, skal du opgradere til Premium udgaven. Her kan du specifikt se, hvem der har åbnet, hvem der har klikket på links og hvad de har klikket på. Dette kan bruges til at optimere nyhedsbrevene fremover.
Opgradering
Jeg har endnu ikke opgraderet mit abonnement, men jeg overvejer det, udelukkende pga. muligheden for velkomstserier. Desuden får man, ved at opgradere, muligheden for at sende ubegrænset antal nyhedsbreve. I gratis versionen kan man sende op til 5000 e-mails om måneden, hvilket også er en del. I Premium udgaven får man desuden bedre support, bedre segmentering og flere muligheder for analyse. Der findes flere opgraderingsmuligheder. Kig på deres hjemmeside, og find den løsning der passer dig bedst. https://account.mailpoet.com/?ref=page-.
Sig til, hvis jeg skal hjælpe
Mailpoet er meget brugervenligt, når det først er sat op. Sig endelig til, hvis jeg skal hjælpe med installering og opsætning af skabeloner.